Didik Al Quran

Friday, October 11, 2013

Mencari TV Kosong Untuk Tujuan Mendidik Al-Hafiz Hafizullah


Bismillah..

Alhamdulillah saat ini Allah mengizinkan tangan menaip kate di layar skrin yang sering kita tatap saban hari, tidak pernah tinggal. Betul x? ke ana sorang je macam tu.. Jika masa kita dengan laptop/komputer lebih banyak dari kita bersama Allah dan Al-Quran kita patut muhasabah dan ubah gaya tersebut, moga kita dapat kejar apa yang yang kita cita-citakan, Cinta Tuhan Amin3 ya Robb.. Saat menulis ni jam menunjukkan 5.59pm baru usai mendengar segmen 'Ibrah' di corong radio ikim.fm, Alhamdulillah. Dan sekarang sedang menikmati lagu Mahir Zain, 'Open your eyes'.. Allah beningnya saat bait-baitnya dihayati. Siaran radio ikim.fm telah lama sunyi, tidak dibuka kerana yang menggantikannya adalah jauh lebih baik iaitu alunan ayat-ayat sucinya. Dan itulah yang menemani pendengaran ini saban detik 24 jam sehari. Namun apabila mendapat makluman d twitter ikim.fm segmen2 yang sangat ana minat, ana akan beralih mendengarkannya untuk tujuan saqafah ilmu biiznillah.

"Ada tak jual TV kosong, yang tiada siaran?" soal ana kepada adik ana

Pertanyaan ana mengundang lucu di hatinya lantas ana ditertawakan. Ana bingung kenapa ketawa, lucu ke?
"Mana ada jual TV kosong.. Apa la akk ni" jawabnye dengan sedikit baki tawanya


Tidak jemu untuk mencari.. Soalan di ajukan di laman sosial dengan soalan yang hampir serupa. Namun jawabnya..

"Akak bergurau ke?" respon seorang kenalan
"Tidak, akk serius. Akk tidak bergurau.." Balas ana dengan tegas


Sememangnya ana serius dengan pertanyaan ana. Dan ana jarang mengeluarkan kata-kata yang tidak serius. Mungkin ramai yang tertanya-tanya kenapa ana begitu beriya-iya mencari TV yang tiada siaran@TV kosong. Sebelum menyatakan sebabnya ana nak maklumkan respon ana terhadap TV terlebih dahulu. Ana adalah salah seorang pemBENCI TV. Sangat benci! Allahu akbar, semoga kebencian itu kerana-Mu. Masakan tidak, ana pernah memotong wayar TV d rumah sendiri kerana terlalu bencikannya! Mujurlah ana tak di boikot dan dimarahi, alhamdulillah. Semua hanya senyap atas tindakan ana, walaupun ana melakukannya saat tiada siapa yang melihatnya kecuali Allah, tapi mereka tahu angkara siapa. Hmm macam mana mereka tahu ana pun tak pasti.
"Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu karena Allah, maka Allah akan memberinya ganti yang lebih baik." (HR. Ahmad)
Kebencian ana kepada TV kerana bagi ana TV telah merosakkan minda, fokus kita. TV juga menjadikan kita alpa dan leka dan mensia-siakan masa yang Allah berikan kepada kita. Ianya virus yang sangat berpengaruh kepada ummat Islam khususnya kepada kanak-kanak. Sewaktu menikah, ana ada mengutarakan satu permintaan kepada sang suami bahawa ana tidak mahu TV. Suami akur dengan kehendak ana. Dan ana dah lama tidak melihat TV. Sesekali suami belanja makan di luar dan pastinya ada skrin TV, waktu itulah tidak dapat dielakkan mata menatapnya. Dah ada depan mata, taknak macam mana pun pasti akan terlihat juga. Sudah dihidang menanti santap! Saat itu jugalah hati panas membahang dengan hidangan-hidangan yang disajikan di layar TV. Tiada manfaatnya! Walaupun siaran agama, tiba saat iklan menayangkan wanita separuh bogel hanya dengan tuala mandi! Iman boleh terlucut bagi siapa yang melihatnya! Innalillah. Ana benci TV! Bagi ana, setelah menjadi isteri, ana wajar menjaga semuanya untuk suami termasuklah matanya, hidungnya dan telinganya. Justeru dengan adanya TV ana rasa ana akan tewas untuk menjaganya.

Berbalik kepada cerita asal, kenapa pula ana mencari TV? Ye sekarang ana sedang memikirkan cara mendidik zuriat ana. Medium apa yang sesuai dengan mengisi setiap masanya agar ianya bermakna. Pendidikan anak bermula dirumah. Ianya dimulai sejak anak berada dalam kandungan lagi. Dan ana memikirkan ana perlukan skrin TV sebagai medium didikan untuk anak-anak kelak. Namun TV yang tiada siaran saja yang menjadi pilihan supaya ianya berfungsi memasang VCD sahaja. Ana perlukan TV seumpama itu agar apa yang dipaparkan dapat dirancang dan memastikan didikan bagi membentuk jati diri anak-anak Islam tercapai. Soalnya adakah TV seumpama yang diharapkan itu ada! Semoga Allah membantu ana dalam hal ini, Allahumma amin.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca