Didik Al Quran

Friday, December 6, 2013

Tip Mudah Bangun Malam Imam Ghazali


Bismillah..


  • Elakkan makan terlalu banyak hingga membuat anda terlalu mengantuk, badan menjadi berat dan malas untuk bangun beribadat diwaktu malam.
  • Amalkan tidur siang kira-kira 20 minit sebelum zuhur atau sejurus selepas zuhur.
  • Masuk tidur malam selepas selepas Isyak seperti disarankan oleh Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah s.a.w. “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. itu tidak menyukai perbuatan tidur sebelum isyak dan berbual-bual selepasnya”
 
Ini kerana berbual-bual selepas Isyak berkemungkinan akan melewatkan tidur, dan menyebabkan sukar untuk bangun malam, malah mungkin terlepas untuk solat subuh!

  • Memahami kelebihan beribadat diwaktu malam. Dengan itu akan timbul keinginan mendapatkan pahala lebih dan mencapai tingkatan syurga yang lebih tinggi.
  • Tingkatkan kecintaan kepada Allah dan bersihkan hati dari dosa-dosa kecil dan besar. Ini kerana dosa-dosa yang dilakukan disiang hari akan memberatkan kita untuk bangun malam beribadat kepada Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Sepatutnya kamu hendaklah mebiasakan diri bangun ditengah malam kerana yang demikian itu adalah amalan yang biasa dilakukan oleh orang-orang soleh sebelum kamu, ia juga satu cara untuk mendekatkan diri kepada tuhan, menebus segala kesalahan, menjauhkan diri daripada dosa dan menyingkirkan penyakit dari tubuh badan”

No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca