Didik Al Quran

Friday, November 22, 2013

Usah Pandang Belakang


Bismillah wa alhamdulillah..

Syukur alhamdulillah hari ini masih dapat dinikmati. Faghfirlana ya Rahman, faghfirlana ya Rahim. Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minazholimin.. Allahumma solli ala Muhammad. Alhamdulillah maseh diberi rasa nikmat mempunyai teman yang sering ada di sisi, menerima kekurangan diri dan tidak jemu memberi semangat. Itu semua hanyalah asbab namun hakikatnya semuanya dari Tuhan belaka. Alhamdulillah.. Mari sama berpesan-pesan kepada keSABARan dan keBENARan, mudah-mudahan Allah merahmati kita semua.

Wahai insan, disaat hatimu dirundung kesedihan yang amat lantaran manusia banyak atau keadaan yang membuatmu sedih. Menangislah jika tangisan itu mampu meredakan kesedihanmu. Lalu usaplah pipimu dan bermonologlah kepada Allah yang Maha Kuat. Katakanlah dengan sesungguhnya;


"Ya Allah, aku ini hamba yang lemah penuh kejelekan,
 Aku tidak mampu mengharungi keadaan sukar ini sendirian, 
tolonglah aku ya Allah, sungguh Kau Tuhan yang Maha Kuat. 
Ampunilah silap dan salahku ya Allah. 
Hapuskan dosaku ya Allah. 
Berikanlah kesihatan rohani dan jasmani kepadaku ya Allah,
 agar dengannya aku dapat beribadah kepadaMu dengan sebenar-benar ibadah, 
Allahumma amin"

Lalu bingkaslah dari pembaringan, lalu ambillah wudhuk dan solatlah. Dalam solatmu dan sujudmu, adukanlah perihalmu kepada yang Maha mendengar. Pasti Dia tidak akan mensia-siakan rintihanmu. Demikianlah cara Baginda Rasul menyikapi setiap kesulitan dalam hidupnya iaitu dengan SOLAT dan SABAR. Semoga kita semua dapat mencontohi dan mempraktikkan dalam kehidupan kita, amin. Selesai bermadu kasih dengan-Nya, tambahi lagi kenikmatan dengan membaca ayat-ayat cintaNya yang sering di baca oleh pencinta Tuhan. Jangan lepaskan peluang untuk menatapnya apalagi dalam keadaan hatimu sedih, Allah pasti membelaimu dengan beningnya kata-kataNya. Allah pandanglah kami yang hina ini dengan pandangan kasih dan sayangMu, sungguh Kau Maha santun terhadap hamba-hambaMu. 


Wahai insan, disaat lambakan kerja yang tidak dapat dikau lunasi dan keadaan yang membuat hatimu panas dan matamu berkaca. Ingatlah Allah yang memberikan keadaan demikian kepadaMu. Tiada satu pun yang bakal menimpamu melainkan dengan izinNya belaka. Walaupun pada zahirnya datang dari manusia namun hakikatnya dari Allah. Allah sedang memperhatikan tingkahmu dan sedang mengujimu. Sabarlah dan sabarlah lalu redhalah. Hanya itu saja yang boleh dikau lakukan tiada yang lain. Jika demikian yang dikau lakukan pasti dan pasti Allah mengampuni dosa-dosamu dan mengangkat darjatmu di sisi-Nya dan dirimu menjadi kesayangan Allah. Bukankah kamu menginginkan CINTA Allah maka laluilah ujian cinta darinya. Bermonologlah kepada Allah merungkai segala rasa yang bersarang di lubuk hatimu;

Ya Allah.. Sungguh aku sangat sedih dengan keadaan ini,
Aku tidak mampu dan tidak berupaya mengahadapinya,
Aku sedih menghadapi keadaan ini,
Aku ini manusia yang lemah,
Aku tidak mampu mengubah manusia,
Aku tak berupaya untuk melakukan kerja-kerja ini sendirian,
bantulah aku ya Allah menyikapi keadaan ini dan manusia,
bantulah aku melunasi kerja-kerja ini,
Sungguh Kau saja yang mampu membantu aku

berwudhuklah lalu solatlah. Serahkan semuanya kembali kepada Allah dan redhalah atas segalanya. Bangkitlah dari sifat lemah, lakukanlah kerja sekadar mampu, sedikit demi sedikit, insya'Allah pasti berhasil akhirnya. mohonkan kekuatan dari-Nya, Dia pasti membantu setiap urusanmu dan urusanmu menjadi mudah. Usah ratapi apa yang berlaku menyebabkan dirimu jatuh dalam kemurungan yang tiada kesudahannya. Pandanglah dengan pandangan mata hati, bahawa ini semua dari Allah yang Maha Pengasih. Allah sangat kasih kepada hamba-hambaNya, masakan Allah memberikan sesuatu untuk keburukan? Tentulah tidak. Justeru bersangka baiklah dengan Allah dan sesama manusia insya'Allah husnul khatimah pasti akan dikau dapatkan saat ajal menjemputmu..


Allah segala-galanya, tanpa Dia pasti resah dan kehilangan segalanya.
wallahu taala a'lam.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca