Wednesday, August 29, 2012

Air Mata Penantian

Dengan Nama Allah yang Maha Menciptakan lagi Maha Bijaksana mengatur alam ini. KepadaNya hamba memohon keampunan lantaran kekhilafan samada sedar mahupun tidak, sungguh setiap yang bernama insan pasti dan pasti tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Jalan yang terbaik adalah kembali kepada-Nya dengan bertaubat. Dan taubat itu adalah keperluan insan sehari-hari kerana kita bukannya maksum. wallahu a'lam.. Semoga dengan rahmat dan kasih sayang-Nya kita semua berada dalam keadaan sihat dalam IMAN, ISLAM dan AMAL insya'Allah...



Pertanyaan demi pertanyaan

"Dah berisi ke belum?" tanya seorang sahabat
"Akak dah ada ke?" tanya seorang adik
"Awak dah pregnant?" tanya seorang makcik

"Demam biasa ke, demam berisi?" tanya seorang jiran

Persoalan sedemikian datang bertalu-talu tanpa ada fullstop sehinggalah nanti Allah tolong jawabkan dengan adanya baby dalam kandungan, insya'Allah Allahumma amin. Demikian saban hari dan waktu. Subhanallah beginilah ujian seorang yang telah bergelar isteri. Masya'Allah berat dirasakan menanggung semua persoalan yang di ajukan. Sebak dan sedih sebenarnya untuk menjawab soalan-soalan tersebut. Hanya yang melaluinya saja dapat merasakannya. Namun ketahuilah bahawa tiada siapa yang terlebih gembira melainkan insan yang dikurniakan khabar gembira oleh Allah dengan hadirnya cahaya mata. Bersyukurlah andai anda telah pun dikurniakan Allah, maknailah setiap pemberianNya dengan nilai Iman dan Taqwa dalam mendidiknya. Allahu akbar..

Sebak dada saat bertalu-talu
ditanyakan mengenainya,
Mengalir mutiara jernih di pipi
sebagai jawapan kepada soalan yang diberi ,

Hati itu ada rasa untuk dirasa
Ada sedih dan tawa
Namun bila itu yang ditanya
apakandaya bukan diri berkuasa

Ada dan tiada
Semuanya rahsia Allah
Sungguh Dia Maha tahu
Atas semua penciptaannya

Kita hanya hamba
yang berjalan atas TAQDIR dan ATURAN-Nya
Tugas kita hanya mengabdi serta akur dan TAAT
Hanya kepada-Nya

DOA, itu sj yang diperlu
Moga ianya membantu
Moga berakhirnya sebuah penantian
dengan khabar kegembiraan

--

Fahamilah itu adalah rahsia Allah
- Al-Hijrah Solehah @ Musafir Dunia -
12082012 | 9.55am




Itu Jawabnya

Pada awalnya semua pertanyaan tersebut tidak mampu dijawab, hingga menyentuh kalbu yang paling dalam, sebak hingga menumpahkan mutiara jernih. Namun Allah itu Maha bijaksana, mengajarkan hati agar tabah. Diilhamkan-Nya untuk menjawab semua pertanyaan dengan bersahaja, akhirnya. Namun penuh makna alhamdulillah..

"belum lagi, insya'Allah ada simpanan yang terbaik dari Allah. Doakan ye" jawapan diberi
"Insya'Allah, doakan ye ^^" seakan tidak menjawab soalan, tapi itulah jawapan
"belum lagi, doakan sy ye" jawapan dengan harapan.

Itulah jawapan bersama dengan harapan. Sudi-sudilah hulurkan DOA untuk yang mengharapkan DOA. Mudah-mudahan ianya membantu DOA dan USAHA yang sedia ada. Segalanya TIDAK mustahil bagi Allah. Hal ini sungguh sulit pada fikiran manusia namun TIDAK sulit bagi Allah mengadakan atau meniadakan. Yakinilah wahai insan, bahawa ALlah itu Maha bijaksana. Usah khuatir dan sedih akibat manusia kerana ALLAH ada, sebagai penghiburmu. Allah tahu apa yg mereka tidak tahu.

Sejarah telah membuktikan betapa Allah itu MAHA BERKUASA dan MAHA MENCIPTAKAN. Nabi Zakaria yang sudah lanjut usia dan isterinya yang mandul, diberikan khabar GEMBIRA kelahiran zuriat bg nya. Kehairanan Nabi, namun apa kata Allah, Allah lah yang berkuasa atas sesuatu. Lantas apa? Yakinilah! Siti Sara isteri pertama Nabi Ibrahim juga wanita yang mandul, dengan izin Allah Allah kurniakan zuriat darinya. Lahirlah Nabi Ishak dari rahim Siti Sarah. 

Usah dikhuatirkan akan kata manusia. Senyumlah dengan senyum terindah. Jawablah dengan penuh hikmah. "Allah Maha tahu, insya'Allah akan ada.. Allah Maha Mendengar akan semua DOA, tolong doakan ye ^^". Berjalanlah sebaiknya atas taqdir-Nya, redhalah dan sabarlah atas semua ujian-Nya. Semuanya tidaklah sia-sia melainkan ada NILAIan di sisi-Nya, akal fikiran manusia tidak terjangkau namun Allah sediakan suatu yang terbaik buat hamba-hambaNya. Allahu akbar..
Demikianlah kehidupan.. Suka duka yang perlu dilalui. Usah sedih dan dukacita. Kerana orang mukmin itu TIADA keSEDIHan dan keTAKUTan baginya, kerana dia ada ALLAH.. Allah lah segalanya. Allahu akbar.. USAHA itu sudah pasti kerana manusia tugasnya adalah berUSAHA, USAHA dan terus berUSAHA. NATIJAHnya hanya Allah yang menentukannya. 

SENYUMlah dengan SENYUM yang terindah wahai diri. Allah sedang SENYUM padamu (^_^)

Nantikan KOLEKSI pict si COMEL dari Musafir. Ianya meterjemah hasrat hati, juga sebuah DOA. Secebis USAHA dari USAHA2 yg lain insya'Allah ^^

wallahu a'lam..

--

by Musafir Dunia

Wednesday, August 15, 2012

Hanya Seorang Hamba


Aku hanya seorang hamba
Yang berkelana di dunia
Berjalan dan terus berjalan
Musafir di dunia

Aku hanya seorang hamba
Bukan siapa-siapa
Oleh itu jangan mengagungkanku
Kerana yang layak di Agungkan hanya Allah

Aku ini hina umpama najis dijalanan
Tiada siapa yang sanggup melaluinya
Malah menghindari dari laluan itu
Itulah hakikat seorang hamba

Tiada kemuliaan dan kebanggaan yang layak untukku
Kerana sememangnya aku tidak layak untuk itu
Aku hanya seorang hamba
Tugasku hanya mengabdi pada Tuanku

Bukan pangkat dan darjat menjadi tujuan
Namun redha dan Cinta-Nya menjadi impian
Biarku hina dimata manusia
Jangan terhina di mata Allah

Biarku tidak dipandang oleh manusia banyak
Tetapi cukuplah dipandang oleh Allah
Kerana aku hanya seorang hamba
Hamba kepada Tuhanku

--

- Agar HATI mengerti HAKIKAT diri -
Musafir Dunia @ Al-hijrah Solehah 

18072012 | 12.00a.m

Wednesday, August 8, 2012

Muslimah Harapan



REPOST

Duhai Muslimah
Tetapkan tapakmu di atas titian yg benar
Berpaksi syariat yg benar
Menurut alQuran dan alSunnah

Teguhkan hatimu jiwamu
Pada cinta yg satu
Cinta Agung cintakan Allah
Usah kau alihkan cinta itu pada yg tidak halal bagimu

Jangan mudah kau tergoda dengan manisnya bicara sang jejaka
Bina kekuatan hatimu dgn zikrullah
Agar tidak goyah dan rapuh
Terhadap tipu daya dunia yg mengasyikkan

Muslimah harapan agama
Teguhlah dikau dalam beragama
Demi generasi yg dinanti
Generasi beriman dan bertaqwa

--
Generasi Rabbani dambaan hati
- MD @ Al-Hijrah Solehah -
19/9/08

Tuesday, August 7, 2012

Mujahid Cilik





DEDIKASI PUISI ini untuk MUJAHID yg baru LAHIR, insya'ALlah...



Duhai MUJAHID Cilik..
Akhirnya dengan izin Allah dikau melihat dunia..
Alhamdulillah, dr berjuta yang bertarung dikaulah juara..
Berjaya dalam pertarungan di alam rahim..



Duhai Mujahid Cilik..
Syukurku tatkala melihatmu..
Sihat dan Elok rupa parasmu..
Bukti Kebijaksaan Allah menciptakanmu



Duhai Mujahid Cilik,
Antara ramai wanita yang menanti, 
Ibumu terpilih untuk mengecapi,
Nikmat anugerah Ilahi..



Duhai Mujahid Cilik..
Moga besarmu disinari deenul Islam..
Moga setiap detikmu membesarkan Allah..
Moga dirimu menjadi Mujahid Agama..



FROM me to ur son, Nur Saadah Mohd Shapri ^_~ insya'Allah..
DOAmu kuperlu untuk ku ~_~ Allahu akbar..


--

~Moga ada berita gembira untukku dari-Mu, amin~

-by Musafir Dunia @ Al-hijrah Solehah 
10.20pm | 7/8/2012 

Monday, August 6, 2012

Sapaan 'Penipu'

Boleh kenal?

Dengan Nama Allah yang Maha segalanya. Allahu akbar..


Alhamdulillah, syukur masih diberi pinjam nyawa untuk kesekian kalinya. Allahu akbar. Namun kita sering alpa untuk mensyukuri NIKMAT-Nya ini, astaghfirullah.. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita lantaran kealpaan dan kelalaian yang kita lakukan dalam kehidupan sehari-hari kita, amin.

Innalillah, saban waktu dan ketika kita saksikan di dada-dada akhbar sangat menyedihkan hati. Lantas berkeputusan untuk TIDAK membaca 'paper' kerana banyaknya paparan yang membuat hati menangis merintih dalam kesedihan yang tidak berkesudahan. Innalillah. Berita yang sangat menyedihkan hati apabila ramai para wanita yang tergadai maruahnya oleh kerana lelaki. Astaghfirullah.. Inilah PENYAKIT akhir zaman, KRISIS IMAN dalam hati. IMAN sakit, bukan sahaja sakit malah sudah TENAT.

Duhai para muslimah yang dikasihi sekalian, janganlah mudah terpedaya dengan LELAKI yang menghulurkan salam PENIPU kepada kalian. Bagaimana nak kenal? Jawapannya mudah saja. Pertama sekali bina hubungan intim dengan Allah, dan Allah akan berikan 'rasa' di hati anda saat anda melakukan hal yang Allah tidak suka. Bagaimana rasanya? Berbagai ukhti, mengikut diri masing-masing dan bagaimana rasa yang Allah anugerahkan. Ada yang rasa hatinya sakit sangat secara 
tiba-tiba. Jika anda sudah dapat rasakannya, maka JAGA dan RAPIkanlah hubungan dengan Allah agar ianya makin UTUH dan TEGUH, insya'Allah.

Sebagai pengajaran dan pedoman semua, insya'Allah kali ini sukacitanya ana bawakan dialog sapaan 'penipu' kepada anda sebagai langkah berhati-hati dan waspada dengan TEKTIK para PENIPU di luar sana. Ini adalah kisah benar (gangguan telefon) bukan rekaan. Semoga anda mendapat manfaat dan pencerahan dalam bertindak insya'Allah. 

tut.. tut.. Isyarat mesej masuk..

Lelaki: Umur awak bape?

Peliknye! Salam pun xde, tetibe jek ckp mcm tu! 

Mesej balas di taip.
Perempuan: ?

tut.. tut.. Isyarat mesej masuk..

Lelaki: Saya ingin berkenalan nan awak umur awak ape?

Merepek! Allah.. Ujian sebegini tak pernah hentinya, apakah aku belum lulus ujian seumpama ini ya Allah.. Malas layan..

Tiba-tiba...
"laukana bainanal habib...." Isyarat deringan hp berbunyi. Ada call. Capai dan lihat skrin. 

Macam no td je ni. Astaghfirullah. Beraninya kamu! hmm mungkinkah seorang perempuan? 

Mesej di taip. 
Perempuan: Salam ukhti, Cari siapa ye? Dari mana dapat no hp sy?

tut.. tut.. Isyarat mesej masuk..
Lelaki: Saya bukan aunti lah saya abang lah saya orang baik saya ingin tahu umur awak

Lailaha illallah.. Merepeknye! Allah.. sebut nti pun salah! Mengarut!

Mesej di taip.  
Perempuan: Orang baik BUKAN begini caranya. Nak berkenalan dengan suami saya?

Lelaki: xpelah saya silap, ingat kawan saya lagi satu. okey by.

Tahu takut, kecut! Allahu akbar.. Dasar penipu, kalau kawan knp lah tanya umur dan siape di awalnye? ish3! penipuan.. Penipuan.. Ini satu lagi tektik-tektik mereka rupenye.. Tektik mengurat dan merosakkan kaum wanita! Innalillah.. Astaghfirullah.. Allahu akbar..

Ini mungkin cara org awam, tidak perlukan DALIL sebagai hujjah seperti sebelumnya dalam 
 'Salam Nakal'. Semoga Allah selamatkan kita daripada kejahatan makhlukNya yang jahat dan bertopeng. Dan semoga Allah memberikan taufik kepada mereka yang menjadikan diri mereka agen peROSAK agar kembali ke jalan-Nya. Amin.

wallahu a'lam...

Wednesday, August 1, 2012

The Most Important In Our Life

Don't forget your prayer, No matter how hard things get.


Dikala kita senang lenang mereka berperang..
Dikala kita makan tidur lena perut kenyang, mereka berjaga mata bersengkang..
Tatkala kita lalai dan alpa dalam kehidupan..
Mereka jaga dan terus mara kehadapan..
Tatkala kita lupa pada Tuhan, mereka abid yang berjuang..

--
 Sudah sekuat merekakah diri kita? 
- by Musafir Dunia @ Al-Hijrah Solehah -
25062012 | 10.00 a.m

Ulasan Pembaca