Friday, January 3, 2014

Adakah Dia di hatimu



Bismillah...

"La taghdab!" - Janganlah engkau marah

Adakah kita benar-benar mengamalkan saranan Rasulullah agar tidak marah?! Rasulullah mengucapkan sebanyak tiga kali, membawa erti satu penegasan agar kita tidak marah atau mengikutkan kemarahan. Marah hanya akan membawa padah kepada empunya diri dan juga kepada orang yang menjadi sasaran kemarahan. Apabila seseorang marah maka mudahlah dirinya diperbudakkan oleh iblis. Marah juga adalah berpunca daripada api (iblis).

Wahai diri yang hina dan lemah, tanyakan pada dirimu, adakah aku benar-benar telah beramal dengan al-Quran dan sunnah?! Jika benar cinta-Nya dan rasul-Nya yang kau kejar selama ini, mengapa tegar kau mengalah dengan nafsumu sendiri dan mengikuti kemarahanmu. Mengapa tidak kamu hanya diam saja walaupun kebenaran nyata dipihakmu. Diam bukan beerti kalah dan mengalah. Rasulullah juga menyarankan dalam hadis baginda, kita semua di anjurkan lebih banyak diam daripada berkata-kata. Diam juga menunjukkan seseorang itu bijak di sisi Allah kerana telah berjaya menumpaskan hawa nafsu yang galak menyarankan agar kita saling bersengketa dabn bermusuhan.

Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minazholimin..

Sungguh kita sememangnya sering menzalimi diri kita sendiri saban waktu dan detik. Namun sejauh mana kita sedar akannya dan sejauh mana kita mengakuinya dan menginsafinya serta memohon keampunan kepada Allah yang Maha Pengampun! Kita sering dibuai perasaan yang entah ape-ape, sedih dan terus bersedih, murung dan meratapinya. Bukankah Islam telah ajarkan kepada kita bagaimana cara menyikapi keadaan seumpama itu. Apabila sedar kita bersalah, mohon maaflah lalu mohon ampun kepadaNya dan solatlah dengan sabar. Sungguh dengan sabar dan solat dapat membantu kita dalam kehidupan sehari-harian. Allahu akbar. Tidak sedikit manusia yang apabila ditimpa kesedihan, meratapi kesedihan dan menyalahkan orang lain. Lebih dari itu menulis dan meluahkan di fb. Allahu Allah! Ubahlah! Ikut cara Islam ajarkan. Kita ada Allah tempat mengadu, kita ada Dia teman yg sentiasa setia disamping kita...

Ayuh muhasabah diri, adakah Dia di hati kita?! Tepuk dada tanyalah Iman...

No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca