Didik Al Quran

Wednesday, March 13, 2013

Hijab Cinta Tuhan

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang

Kehidupan ini dilalui sehari demi sehari. Hari berganti hari, tahun berganti tahun. Sehingga bila? Sehinggalah tamat tempoh pinjaman umur kita di dunia. Namun jiwa sering alpa dan lalai terleka dengan sandiwara dunia yang menghijab hati-hati manusia. Manusia dibuai mimpi yang menipu saban waktu kecuali hamba-Nya yang disedarkan oleh-Nya akan matlamat sebenar dia diciptakan. Untuk apa kita dihidupkan? Ingatlah peringatan Allah, mengingatkan kita akan tujuan dan matlamat kita diciptakan; Firman Allah dalam Surah al-Zariat ayat 56 yang bermaksud:
"Dan tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku"


Saat hati digugah dengan sinisnya bicara manusia bernama 'sahabat', hati sakit dan mata menangis. Bagaimana ukhuwah setelah itu? Apakah masih manis seperti sebelumnya atau sudah hambar setelah teruji dengan sinisnya bicara. Saat diri digugah dengan kedengkelan perilaku dan merudumnya nilai faham orang terhadap diri kita. Apakah kita masih tetap sama melayaninya dengan baik dan bermanis muka atau malah menjauhi dan sinis berbicara. Di saat kurangnya adab insan memperlakukan diri kita sewenangnya dan hilangnya rasa hormat dalam dirinya kepada kita yang ternyata lebih 'tua' darinya. Dan berbagai-bagai lagi ujian rasa yang diberi rasa oleh Allah yang Maha santun. Demikianlah Allah mengajarkan kita erti kehidupan yang tidak akan pernah henti dan sepi dari hal-hal yang menguji dan mengusik jiwa. Allahu akbar. Sabarkanlah, tabahkanlah dan redhakanlah hati ini menghadapinya ya Allah demi mendapatkan keredhaan-Mu, amin.

Semua itu dapat di labelkan sebagai masam manis pahit kehidupan sehingga membawa kepada penemuan yang amat berharga dan bernilai. Alhamdulillah. Insya'Allah kali ini ingin dikongsikan rasa yang di anugerahkan Allah itu kepada semua buat peringatan diri sendiri juga pedoman untuk semua. Semoga langkah kaki kian terpandu dan tidak kaku biiznillah. Allahumma Amin..
Wahai diri, apa pun yang kau lalui. Tempuhilah dengan sabar dan redha. Hadapkan semua kesulitan, ujian dan cubaan kepada Allah kerana hanya Dia saja Penyelesai kepada semuanya. Bukankah Allah saja yang kau harapkan dalam hidupmu. Palingkan dirimu daripada insan-insan yang membuatkan hatimu terusik dan mengecewakan. Jangan sampai ada yang membuatmu LAMBAT atau terHENTI dari laluanmu menuju CINTA-Nya. Jangan biarkan UJIAN-ujian di dunia menyebabkan kamu GAGAL mendapatkan CINTA ALLAH. Jangan pernah merasa SEDIH dengan manusia yang CUBA membuatmu LAMBAT dan LUPA akan MATLAMAT  yg dituju. INGATkan dirimu selalu akan JANJI-Nya dan MATLAMAT yg kau kejar. Katakanlah MATLAMATku adalah meraih REDHA ALLAH dan mendapatkan CINTA ALLAH. Wahai diri, jangan biarkan semua permasalahan di dunia menjadi HIJAB yang menghijabmu dari mendapat CINTA TUHAN.
Wahai diri.. 
Andai ada yang membuatmu sedih.. 
Janganlah meratap dan menangis melainkan dihadapan-Nya..
Berwudhu' dan solatlah lalu menangis dan merintihlah penuh hiba
dihadapan-Nya..

Ya Allah ya Tuhanku..
Sungguh Engkau Maha tahu apa yang berlaku..
Sungguh aku sedih ya Allah diperlakukan sedemikian..
Akukah yg bersalah ataukah dia? ya Allah.. 

Jika aku yg bersalah ya Allah, Ampunilah aku yang lemah ini..
Andai dia yg bersalah, aku maafkan dia kerana-Mu ya Allah..
Gantilah perasaanku yg tempang ini dengan perasaan kasih dan cinta dr Mu
agar hatiku bersih suci penuh cinta dan kasih sayang..

Ya Allah dalam tangis senduku.. Aku merayu pada Mu..
Jangan biarkan semua permasalahan di dunia ini mengHIJAB hatiku..

Sehingga aku menjadi BUTA dari melihat laluanku menuju CINTA-Mu..
Jangan biarkan aku LUPA akan RINDUku..
RINDU untuk sentiasa berada dalam keREDHAan-Mu..

Oh Allah Kasihku yg abadi..
Hanya Engkau sj yang ku harapkan di dunia ini..
Aku rela kehilangan semuanya di dunia ini..
TAPI aku TIDAK RELA kehilangan Mu dan NUR-Mu..
Sungguh ku perlukan Mu, Sinar-Mu membimbingku..
Agar aku terus TEGUH melangkahkan kaki..
Menuju REDHA dan CINTA-Mu..

Oh Allah Cintaku yg Agung lagi Suci..
Sungguh ku harapkan RINDU CINTAku padaMu berbalas..
Sehingga TIADA lagi keGUSARan dalam hatiku..
Kerana aku menjadi TENANG dan GEMBIRA dgn KASIH CINTA-Mu..
INDAHnya saat bersamaMu Robbi..
Hati bening dan syahdu..
Anugerah tidak ternilai dari Mu..

Allah.. ku RINDU ku CINTA akan Mu

Sungguh aku ingin sentiasa merasa CINTA dan RINDU padaMu
Aku takut kehilangan Mu.. 
Jangan biarkan aku lupa dan terlena dari mengingati-Mu..
Dengan mengingati-Mu hati membening bahagia.. 
Sungguh indah.. alhamdulillah..

Oh Allah Robb ku yang Maha Pengasih dan Penyayang..
Jangan biarkan aku berperilaku dengan perilaku yang tidak Engkau redhai..
Walau bagaimana hebatnya di uji dengan perilaku manusia, 

bimbinglah aku dengan Nur-Mu,
agar aku dapat mencontohi akhlak Rasul-Mu yang mulia,
Penuh santun dan berkasih sayang..

Allahumma amin. Amin3 ya Robbal 'Alamin..


--
Ratapan by Musafir
16122012 | 11.58pm


No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca