Tuesday, September 30, 2014

Menangani Anak Melepaskan Perasaan

[12:41pm, 09/09/2014] Kak Maznah IPN: Ank sy pn mkin aktif jg..dok memanjat la keje die. Pnjt tingkap la, almari la..
Die skang ni klu merajuk suke baring menelentang smbil hempas kpla ke blakang. Mcm nk tnjuk prasaan. Dh byk kali mcm tu. Sy risau jg, sbb sllu terhantuk..tkt ade side effect. Cmne nk hndle?
[12:42pm, 09/09/2014] Kak Maznah IPN: Kemgkinan boy? Dan blm blh bckp la kan.
[12:42pm, 09/09/2014] Kak Maznah IPN: Anak setahun 4 bulan.
[12:42pm, 09/09/2014] Kak Maznah IPN: Instict kawan kinah sgt tepat, iaitu anak spt melepas perasaan. Perasaan apakah itu? Kata ibu, merajuk.

Lain perkataan, terasa kcil hati sbb ibu ada xxxxz bila anak ekspreskan emosi seronok/meneroka dgn aktiviti memanjat tingkap, almari dsb , dan akk xsure kawan kinah buat apa. Kemgkinan menghalang dengan menjerit (sbb risau jatuh, kan),atau menjerit spt kelihatan marah (dan ada rasa marah btul, its ok rasa marah, sbb marah dtg dr niat protection, cth, ibu ayam marah org kacau anak ayam, anak dia, maka ibu ayam akan patuk kita sbb niat nak melindungi anak nya dr gangguan kita.

Lain, mgkin kwn kinah mengeluarkan pkataan seolah berbaur 'kecewa' sebab anak x dengar kata, dan keep doing apa yg berbahaya tu.

Keseluruhan/kesimpu.emosi adalah negatif wlu niat sgt baik itu melindungi (protect), mahu anak selamat.

Pertama, pd akk muhasabah diri, kenalpasti apa kita rasa. Mcm akk terangkan kat atas, bmkna beberapa emosi itu wujud, dan behind tu ada emosi positif,namun yg ketara ialah negatif (marah, geram, kecewa x dgr kata) (sedih sbb sama je jika dia dh 5-6 thn nanti, lbh mencabar tgkahlaku dia nnti).

Kdua, muhasabah utk kenalpasti apa emosi anak tu. Pertama ibu rasa dia merajuk. Betul. Lain2 sy dpt rasakan, da  biasanya betul, emosi anak adalab sama spt emosi ibu (itu namanya transfer dan share energy, lagi anak 0-2 or 0-1 thn, sgt kuat otak kanan, sgt attach dgn ibu/bapa biasanya ibu lbh, sgt peringkat membina kepercayaan kpd org lain bermula dhn ibubapa sndiri), maka sgt merasai apa ibu rasa. Maka emosi anak selain merajuk kcik hati, ialah sedih, marah, geram dan kecewa.

Skrg kita nak fahami pkmbgn knk2.

Nrmal anak dh aktif dan meneroka. Bagus sgt. Ucpkan syukur sbb anak sy aktif dan bijak. Hanya bgaimana nak channel kebijakan keaktifan dgn positif.

Sy amat amat jarang sebut jangan, wlu sjak anak bayi kcil. Sbb lagi sebut jangan, lg dia buat dlm otak dia bila sbut 'jangan panjat', memandangkan otak dia sdg otak kanan sgt kuat, dia nampak stiap pkataan itu dgn perbuatan.

'Jangan panjat' yg dia nampak ialah aktivti "panjat", dia xnampak perkataan sebaliknya kepada memanjat ialah apa? Dia xnampak Perkataan 'jangan' tu ialah bagaimana nak buat.

Caranya sebutlah yg apa dia blh buat, cth: ammar,  hati2 panjat ya. (Klu rajin puji ikhlas, ammar sekadang dh pandai memanjat, alhmdulillah, syukur ibu anak ibu ni ada kaki tangah blh guna utk teroka dunia. Namun syg, ibu bimbang ammar akan terjatuh dan sakit. Sebab tu ibu selalu x beri.) Sbnrnya ucpn mcm tu wlu anak xfhm sbnrnya ia masuk jika diulang2 gaya sama.

Cth anak sy 2 thn lbh dh pandai ckp, seawal 2 thn awl, dia sntiasa blh relate 'sebab' dgn samada dia tanya "sebab?" Atau dia sndiri menjelaskan tgkahlaku dia "ateh buat ni sebab ateh marah, kakak x bagi ateh....".

Sy pcaya krn dia mndgr stiap penerangan sy.

Option dua, "ammar, turun. Turun sayang" (means ia kontra kepada memanjat, iaitu turun). Ni mmg kena rajin fikirkan vocabulary terbalik kpd apa nak disuruh.

Rakan sy, anak umur 4 suka memanjat pagar. Sy beritahu agar elak guna jangan, tapi guna perkataan tgkahlaku apa blh buat, instead off apa x boleh buat. Maka dia cuba usaha. Semasa anak memanjat, memula dia kata "abang, jgn panjat" dan anak terus memanjafmt, xhirau. Tetiba kawan dpt ilham, dan tukar skrip: "abang, turun". Apa blaku ialah magic, pabila si anak btanya "turun? Turun mcm mana bu?" Then si ibu coaching anak dr jaun bagai mana nak turun tu iaitu satu satu turun dari langkah ke bawah. Simple, kan. Sbb apa? Ia berbentuk arahan. Bermakna anak mmg dengar arahan. Semasa kita sbut "jangan panjat", dia nampak dlm kepala dia, arahan "panjat"

Hrp kwn kinah dpt keep on ubah caragaya channel tgkahlaku anak ya. Penerangan lbh dr tu bkn jawapannya, sbb yg pnting umur mcm ni ialah keep on educating anak the right way/behaviour.

Sy risau dlm j/masa lama, anak akan channel ke tgkahlaku lain yg lbh mncabar kesabaran diri kita.

Umur 1.4 sgt kcil, dan apa dia mmpu buat ialah tnjuk protes dgn hempaskan diri dan kepala dia ke lantai yg kita pun rasa sedih sgt tgk. Means capaian ruang dia yg ada ialah bdn dia sndiri. Ke depan? Capaian kpd bdn org lain yg lbh ramai.. Dan ruang lbh jauh, bkn rumah shj malah ruang lain, cth anak remaja, marah, terus keluat rumah start enjin motor, bwk laju2.

Teruskan bdoa kpd Allah, skrip ucp kpd anak ber bentuk hypnotise spt anak ibu anak ank soleh, bijak,dan aktif, boleh dgr kata ibu, insyaAllah selamat dunia akhirat. Ibu syg anak ibu, ibu hanya nak pastikan anak ibu slmt dan bjaya dunia akhirat. Ya Allah, lindungi dan pelihara anakku dari sebarang perkara yg tdk baik dr berlaku. Blh ucpkan dpn anak.

Lain option, bg dia panjat dan kita follow. Cth panjat tingkap melalui dinding hingga tahap dia maksima capai, dpt tgk tingkap ke luar. Then raikan kita dh bjaya panjat smpi atas.. Tgk kat luar tu, ada pokok, kereta, lori smpah, etc.

Masa anak sy bwh setahun, dia suka panjat tangga rumah atuknya (rumah kami setingkap xda tangga). So setiap kali dtg umah atuk, dia akan panjat. Semua org tmasuk atuk x bagi, melarang, sedikit menjerit kerana dia menghampiri memanjat tangga.

Sy, relak aja, sy follow dia dan bantu dia panjat tangga, hingga atas. Sy dpti perkembangan positif, dari perlu bantuan memanjat tangga, kepada dia blh panjat sndiri, dari satu set tangga (10 steps), kepada dua set tangga smpai tingkat atas. Dan sy raikan malah rakam video lag.

Setiap ptg, bawk ke padang rumah, bg hormon oksitosin terembes (hormon anti stres) dari cahaya matahari petang dan persekitaran luas yg bebas. Perasan tak  padang xmcm rumah. Tiada rules sebanyak dlm rumah. Unles satu dua rules spt pabila anak nak ke longkang tepi dsb. Kat situlah mereka nak lepaskan energy mereka (positif/negatif), explore dunia mereka, explore permainan fizikal di tmn permainan (mcm2 zmn skrg, mmg dicipta utk stimulasi motor skill kasar mrk), dan belajar bersosial dgn kanak2 seusia atau lbih bsr dan lbh kecil.

Yg psti jika rule di rumah xblh memanjat, di tmn pmainan, blh panjat (silalah panjat puas puas ya, hehe), jangan lari nanti pecah pasu atau langgar kerusi, di sana, silalah lari sekuat kuatnya ya, dan jangan menjerit, jadi jeritlah gembira sekuat kuatnya. Kan? Jd mmg sy akan bwk ke padang (jln kaki) / play ground (naik kete) demi memastikan energy sehari dia di rumah pengasuh ter lepas dgn bebas puas...

null

No comments:

Post a Comment

Ulasan Pembaca